Merhaba değerli arkadaşlar,Bu yazımda sizlere Yapay Zeka dersinin ödevi münasabetiyle uğraştığım Morfleme hakkında bilgiler vereceğim.Morflemeyle ilgili olarak neredeyse hiç Türkçe eser olmayışı bu alanda yazı yazma ihtiyacı hisstertirdi.

Morfleme,genellikle Film sektöründe çeşitli animasyonları hazırlamada kullanılan herhangi iki resmi tek bir resme dönüştürme olarak tanımlanır.Burada her iki resim üzerinde belirlenen özellik noktalarını esas alarak resimlerden alınan oran değerlerine göre tek bir resmi oluşturma mantığı esas alınmaktadır.

Aşağıda iki resmin morflenmesinin gerçeklendiği  uygulamamızın çıktısı belirtilmiştir.

Bu oran değerine göre elde edilecek sonuç resminin benzerlik oranı hangi resimden daha büyük oran alınmışsa o resme daha çok benzeyecektir.Örneğin: 1.resimde %70,2.resimde de %30 oranını belirlersek elde edilecek sonuç resmi tabii olarak ilk resme daha çok benzeyecektir.

Morfleme için önerilen iki tane algoritma bulunmaktadır.Bunlar Field Morphing ve Mesh morphing algoritmalarıdır.Her iki algoritmada da öncellikle resim üzerinden yüz bölgesi algılanması gerekiyor.Bunun için Face Detection algoritmaları kullanılmaktadır.

Yüz bölgesi bulunduktan sonra Bu iki algoritmanın işleyebilmesi için Yüz resimleri üzerinde Özellik noktalarının belirlenmesi lazım.Yani yüz resmi üzerinde Gözlerin,kaşların,dudağın ve burnun bulunması gerekiyor.Çünkü Morfleme yapılırken özellik noktaları dikkate alınmaktadır.

Yüz resimlerinde özellik noktalarının belirlenmesi için https://mehmetsalihdeveci.net/2010/12/31/yuz-resimlerinde-ozellik-noktalarinin-bulunmasi/ linkinden yararlanılabilir.

Morfleme için iki tane algoritmanın var olduğunu yukarıda belirtmiştik.Ben yazımda sizlere daha çok Field morphing yöntemini anlatacağım ancak kısaca Mesh morphing i anlattıktan sonra Field morphing i daha detaylı anlatacağım sizlere…

Mesh Morphing

Mesh Morphing algorimtasında yukarıda da belirttiğim gibi yüz bölgesinde özellik noktaları bulunduktan sonra özellik noktalarının çevresinde üçgensel ve dörtgensel bölgeler belirlenir.Bu bölgelerde alan testi yapıldıkdan sonra kordinat dönüşümleri kullanılır.

Kordinat dönüşümleri için Mesh morphing yönteminde iki algoritma önerilmiştir.

  1. Affine dönüşüm
  2. Bilineer dönüşüm

Affine dönüşümü yüz bölgesi üzerinde üçgensel bölgeleri tarayıp kordinat dönüşümleri yapılması için kullanılan bir algoritmadır.Bilineer dönüşüm ise dörtgensel bölge üzerinde kordinat dönüşümü için kullanılmaktadır.

Genel olarak Mesh morphing yönteminin aşamaları şunlardır.

  1. Yüz bölgesinin bulunması (Face Detection)
  2. Yüz bölgesinde Özellik Noktalarının belirlenmesi
  3. Kordinat Dönüşümü
  4. Cross Dissolving

Field Morphing konusuna bir sonraki yazımda devam edeceğim.Şimdilik esen kalın…

Mehmet Salih Deveci

Bilgisayar Mühendisi

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s